Części używane ze szrotu

Stacje demontażu pojazdów, nazywane potocznie szrotami, to przedsiębiorstwa działające na naprawdę wielu polach. Jednym z nich, który bez wątpienia wpływa w sporej części na ich zarobki, jest sprzedaż używanych części wydobytych z pojazdów oddanych do kasacji. Jak wygląda proces wydobywania takich elementów, jak można je zakupić i czy jest to tak naprawdę w ogóle opłacalne dla potencjalnego nabywcy?

Części ze szrotu – z czym to się je?

Motoryzacja to dość droga dla przeciętnego konsumenta gałąź życia codziennego i nic dziwnego, że często szukamy okazji do zaoszczędzenia na eksploatacji auta. Jak wiadomo, naprawy naszych czterech kółek prędzej czy później będą rzeczą nieuniknioną, a że zwykle są one dość kosztowne (wiele zależy tutaj od konkretnego elementu, rocznika auta, a także od jego popularności), niektórzy próbują swoich sił w poszukiwaniu odpowiednich elementów na stacjach demontażu pojazdów.

Instytucje te, nazywane powszechnie szrotami, są jedynymi legalnie działającymi w Polsce organami, które posiadają uprawnienia do demontażu pojazdów. Dzięki temu możemy tam pozostawić nasze auto, które naszym zdaniem nadaje się już wyłącznie do kasacji. Nie oznacza to jednak, że w takim pojeździe brak jakichkolwiek części zdatnych do ponownego użytku.

Jeżeli bowiem, dla przykładu, w naszym samochodzie, który oddajemy na szrot, całkowicie zepsuł się silnik i nie mamy sił oraz finansów na jego naprawę, wcale nie oznacza to, że takie komponenty, jak skrzynia biegów, konkretne elementy układu napędowego czy amortyzatory także nie nadają się do niczego. Nawet jeżeli są one lekko zużyte, mogą one bez żadnego problemu znów trafić do obiegu i być może jeszcze się komuś przydać.

Jako że samodzielny demontaż takich części jest w świetle prawa nielegalny, możemy albo postarać się wynegocjować ze stacją demontażu zwrot zdatnych części w nasze ręce, albo powierzenie całego auta szrotowi za odpowiednią opłatą. Nie da się jednak ukryć, że jednym z głównych źródeł zarobków takich instytucji jest właśnie sprzedaż nadal zdatnych elementów.

Jakie części kupimy na szrocie oraz jak wygląda to pod kątem cen?

Wszystkie zagadnienia motoryzacyjne są w Polsce bardzo sztywno ustalone przepisami. Tak jest oczywiście również w przypadku części motoryzacyjnych oraz tego, jakie dokładnie elementy mogą trafić do demontażu do ponownego obiegu.

Przede wszystkim nie można sprzedawać używanych części, które bezpośrednio odpowiadają za bezpieczeństwo kierowcy. Na autoszrocie nie dostaniemy więc poduszek powietrznych, części układu kierowniczego, przewodów paliwowych czy klocków hamulcowych, co jest jednak dość zrozumiałe – awaria jednej z tych części może nieść za sobą poważne niebezpieczeństwo dla naszego zdrowia oraz życia. Jak zaś kupno części ze stacji demontażu pojazdów wygląda pod kątem finansowym? Jak można się domyśleć – całkiem korzystnie. W porównaniu do nowych elementów od autoryzowanych sklepów, używane części ze szrotu kosztują tak naprawdę grosze. Warto jednak pamiętać, iż nie możemy nigdy być do końca przekonani, iż dana część będzie nam działała przez długi czas bez zarzutu. To ryzyko oczywiście wpisane jest w o wiele niższą cenę.