Import samochodów używanych na części — ile i skąd są sprowadzane?

Nasz kraj w skali całej Unii Europejskiej to jeden z największych importerów pojazdów, takich jak samochody osobowe. Do Polski wbrew pozorom sprowadzane są jednak nie tylko auta, które będą przeznaczone na sprzedaż. Trafiają tu też auta, które mają być rozebrane i sprzedane na części. Jak dużo takich aut trafia do naszego kraju, w jaki sposób reguluje to prawo i skąd pochodzą auta na części, które trafiają do Polski?

Auto na części — co mówi prawo w Polsce?

Oczywiście kwestia samochodów na części jest regulowana przez polskie prawo. To nie jest jednak dla nich łaskawe. W zasadzie demontaż pojazdów w celu pozyskania z nich części oraz surowców, które można uzyskać z samochodów osobowych, legalny jest tylko na certyfikowanych stacjach demontażu pojazdów. Oferują one jednak zazwyczaj zaledwie okołu kilkuset złotych za zakup samochodu osobowego.

Sprzedaż auta do auto szrotu, na którym taki pojazd będzie gnić, nie jest więc zbytnio legalna i z perspektywy właściciela pojazdu ma sens tylko wtedy, gdy w ramach takiej sprzedaży w świetle prawa przestanie on być właścicielem takiego samochodu. W innym wypadku dalej będzie on bowiem zobowiązany do na przykład opłacania polisy OC, a jeśli tego nie zrobi, to narazi się na naprawdę spore i dotkliwe kary, których wysokość jest uzależniona od wysokości pensji minimalnej, przez co w tym roku doszło do podwyższenia kar za brak polisy OC. Na szczęście, jeśli zdecydujemy się na zakup wraku, czyli auta, które nie jest w stanie samodzielnie się poruszać, istnieją regulacje prawne mówiące o tym, że takiego auta nie trzeba rejestrować na terenie naszego kraju.

Trzeba również pamiętać o takich kwestiach jak opłacenie wymaganych podatków. Auta na części mimo tego, że nie są rejestrowane w naszym kraju, również są objęte podatkiem akcyzowym. Jego wysokość podobnie jak w wypadku sprawnych pojazdów uzależniona jest od pojemności jednostki napędowej wpisanej w dowodzie rejestracyjnym. W wypadku samochodów, w których pojemność silnika wynosi do 2000 centymetrów sześciennych podatek akcyzowych to zaledwie 3,1%. Auta z większymi silnikami są jednak objęte znacznie wyższym podatkiem akcyzowym. W wypadku aut, których pojemność silnika przekracza 2000 centymetrów sześciennych, stawka wynosi bowiem aż 18,6% podstawy opodatkowania, czyli wartości samochodu osobowego.

Czy sprowadzenie auta do Polski na części jest legalne?

Oczywiście to, że takie pojazdy można demontować jedynie na certyfikowanych stacjach, nie oznacza, że z zagranicy nie można sprowadzić samochodu używanego, który będzie dawcą części. Trzeba jednak pamiętać, że chcąc się go pozbyć na dobre bez dalszych problemów z prawem, konieczne będzie oddanie takiego auta do certyfikowanej stacji demontażu pojazdów, która posiada stosowne zezwolenia wystawiane przez nasze państwo.

Ile aut trafia do Polski z przeznaczeniem na uzyskanie części?

Określenie jasno tego, które samochody osobowe trafiają do naszego kraju, by zostać rozebrane na części, nie jest możliwe. Z tego właśnie powodu badań, które jasno określają, jak wiele pojazdów tego typu trafia do naszego kraju, po prostu nie ma. Można jednak szacować, z jakich państw przyjeżdżają one najczęściej.

Nikogo nie zdziwi raczej, że najwięcej aut na części pochodzi z Niemiec. Jest to nasz sąsiad, do którego wielu handlarzy ma naprawdę blisko, a do tego to państwo należy do Unii Europejskiej, co sprawia, że od zakupionego pojazdu nie trzeba opłacać cła, a jedynie podatek akcyzowy.

Dlaczego sprowadzamy auta na części?

Główny powód tego, że do Polski są sprowadzane samochody na części to fakt, iż w naszym kraju brakuje używanych części, które będą tak zwanymi rdzeniami do regeneracji. Wiele komponentów, takich jak zaciski, rozruszniki, przekładnie kierownicze, czy też turbosprężarki bądź wtryskiwacze mogą być regenerowane. W Polsce takich części jednak brakuje, na czym cierpią firmy zajmujące się profesjonalnie regeneracją. Dlatego właśnie sprowadza się samochody na części, z których takie przedsiębiorstwa mogą pozyskać tak zwane rdzenie, które posłużą do regeneracji.