Jakich używanych części lepiej nie kupować?

W ostatnich latach handel używanymi częściami samochodowymi znacząco urósł i dziś w sieci czy na szrocie można kupić praktycznie wszystko. Z tego powodu wielu kierowców szczególnie tych jeżdżących starszymi autami w celu oszczędzania decyduje się na wybór części używanych. Których części jednak unikać, a których ponowny montaż w innym aucie jest nielegalny?

Montaż których części jest nielegalny?

Wiele osób myśli, że w aucie używane można zamontować praktycznie wszystko. Jest to jednak nieprawdą, gdyż Rozporządzenie Ministra Infrastruktury określa dosyć sporą listę elementów, których ponowny montaż w innym aucie niż to z którego pochodzą jest po prostu nielegalny. Wynika to z tego, że mogłoby się to wiązać z zagrożeniem bezpieczeństwa kierowcy, pasażerów oraz innych uczestników ruchu drogowego oraz z niebezpieczeństwem dla środowiska. Samo to rozporządzenie jest jednak dosyć kontrowersyjne. Nie zostało w nim bowiem jasno sprecyzowane to, że nie można części zamontować ponownie w innym aucie, gdyż napisano tam, iż tych części po prostu nie można użyć ponownie. Oznacza to, że na przykład gdy wymontujemy katalizator czy też tłumik w celu dostania się do podwozia to nie możemy ich ponownie zamontować.

Lista części zakazanych jest znacznie dłuższa niż same tłumiki układu wydechowego oraz katalizator. Należą do nich bowiem płyny eksploatacyjne, co jest całkiem logiczne, czy też filtry jednorazowe bądź wkłady filtra. Ponownie nie można użyć również piór wycieraczek, kondensatorów zawierających PCB, przewodów paliwowych, zaworów recyrkulacji spalin, instalacji gazowych, zestawów pasów bezpieczeństwa niezależnie od tego czy są automatyczne czy nieautomatyczne, czy też elementów elektrycznych oraz elektronicznych układów bezpieczeństwa. Mowa tu na przykład o częściach odpowiadających za systemy takie jak ESP bądź ABS.

Na liście obecnej w rozporządzeniu znajdziemy również poduszki powietrzne z całym ich osprzętem w postaci aktywatorów pirotechnicznych, czy też elementów kontroli elektronicznej lub czujników. Ponowny montaż jest zakazany także w wypadku klocków oraz szczęk hamulcowych, przewodów i uszczelniaczy układu hamulcowego, przegubów zawieszenia i układu kierowniczego, układu blokady kierownicy, urządzeń alarmowych oraz przeciwwłamaniowych, immobiliserów oraz foteli zintegrowanych z pasami bezpieczeństwa lub poduszkami powietrznymi.

Z których używanych części lepiej zrezygnować?

Lista zakazanych części to jedno. Oprócz tego są niektóre komponenty z których lepiej po prostu nie korzystać, gdy są one używane. Mowa tu przede wszystkim o elementach układu hamulcowego. To właśnie one obok opon odpowiadają bezpośrednio za bezpieczeństwo jazdy autem. Wybór używanych tarcz może skończyć się tym, że po prostu zaczną zawodzić one szybciej niż byśmy tego się spodziewali.

Nie można też jednak zwariować przez listę. Nie wszystkie elementy z niej są faktycznie niebezpieczne po ponownym montażu. Gdy dobrze sprawdzimy poszczególne części to na przykład zakup używanego tłumika może być dobrą decyzją, gdyż te często są w bardzo dobrym stanie na przykład w powypadkowych autach, które miały niedawno je wymieniane lub są dość nowe.

Jakie części używane są bezpieczne w użytku?

Naturalnie na rynku znajduje się wiele części używanych których zakup jest opłacalny. Mowa tu na przykład o elementach karoserii. Te można bardzo często znaleźć na szrocie w dobrym stanie i co ważniejsze w takim samym kolorze jak ten na naszym aucie. W ten sposób możemy sporo oszczędzić na wymianie uszkodzonego zderzaka, czy też błotnika, gdyż nie tylko nie płacimy więcej za nową część, a dodatkowo nie musimy płacić za lakierowanie. Na szrotach bardzo często znajdziemy również znajdujące się w dobrym stanie alufelgi, czy też całe układy napędowe. Jeśli otrzymamy pisemną gwarancję na całą jednostkę napędową to zakup jej na szrocie może być znacznie bardziej opłacalny niż kosztowny remont całego silnika. Na szrocie można też kupić niewielkie elementy, które są drogie przy normalnym zakupie, Mowa tu o lusterkach, ozdobnych listwach, emblematach, czy nawet reflektorach.